Adviseren
Theorie
Een goede adviseurs is meer dan vaktechnische deskundigheid. Klanten verwachten van hun adviseur een breed scala van professionele advieskwaliteiten;
Succesfactoren voor effectief adviseren:
- doeltreffende communicatie
- inlevingsvermogen in de klant
- periodieke zelfreflectie op de eigen kennis, kunde en houding
Bij adviseren is de relatie tussen de adviseur en de klant van groot belang. Er is namelijk een groot vertrouwen nodig en moet je dus weten hoe je op de klant inspeelt. Dit kan je met kennis proberen te doen, maar als je relatie met de klant te slecht is kan deze je ideeën alsnog niet omarmen.
Edgar Schein wereldberoemd geworden over zijn ideeën over procesadvisering samengevat in een tiental stappen, die hieronder beknopt zijn weergegeven:
1.Stel u altijd helpend op
a. luisteren / begrijpen / helpen / doen
2.Houd altijd voeling met de huidige werkelijkheid
a. wat gaat er in je zelf om als adviseur
b. wat gaat er in de klant om
c. wat speelt zich in de realiteit van de klant en het klantsysteem af
3.Leg uw onwetendheid bloot
a. wat weet je
b. wat veronderstel je
c. wat weet je niet
4.Alles wat u doet is een interventie
a. elke interactie levert diagnostische informatie op
b. elke interactie heeft gevolgen in het klantsysteem
derhalve: overweeg eerst en sta vervolgens achter elke interactie
5.De klant is eigenaar van het probleem en van de oplossing
a. breng een relatie tot stand die voor de klant helpend is
b. neem het probleem niet over
c. draag geen oplossingen aan, reik inzichten aan
6.Zwem met de stroom mee
a. respecteer het natuurlijke verloop
b. zet procesregie op om het toekomstige verloop te laten beïnvloeden door de klant zelf
7.De timing is cruciaal
a. bouw naar een momentum voor het brengen van een zienswijze, of het aandragen van opties en alternatieven
b. helpt de klant momentum op te bouwen voor zijn/haar interventies
8.Wees constructief opportunistisch met confronterende interventies
a. grijp het momentum (7) en breng interventies in
b. bouw voort op positieve zaken (sterktes / kansen en motivatie)
9.Alles levert gegevens op: fouten zijn onvermijdelijk
a. leer van fouten
b. onverwachte en ongewenste situaties blijven gebeuren
10.Stel bij twijfel het probleem aan de orde
a. bespreek je twijfels
b. benoem wat je ziet of vermoedt of denkt
Toepassing
Ik heb in mijn directe omgeving veel mensen die advies aan mij vragen. Ik zou mezelf als een soort kennis knobel kunnen omschrijven. Door mijn interesse in veel onderwerpen en mijn nieuwsgierigheid om alles te weten. Zo heb ik al meerderen vrienden en familieleden advies gegeven over alles van electronica van een telefoon of beeldscherm tot aan een wifi of smart home systeem. Hierbij luister ik altijd goed naar wat ze exact zoeken, waarna ik met ze bespreek wat de voordelen zijn en de nadelen. Zo heb ik de afgelopen 6 maanden ons huis aan een goed wifi systeem geholpen, mijn oma, vader en vriendin aan een nieuwe telefoon en een vriend aan een nieuw beeldscherm. Ook op mijn werk als verkoopmedewerker wordt er regelmatig advies aan mij gevraagdt. Daar heb ik geleerd om binnen een korte tijd alle wensen van een klant af te wegen. waarna ik de klant een kleine selectie aan producten adviseer.